måndag 18 februari 2008

Host host och lite host till

Tack vare kloka råd från erfarna bloggläsare är jag nu klar med min februarikofta. (Tack så mycket för era hjälpande kommentarer!) Med hål under ärmarna blev det ju mycket lättare att sticka ihop hela härligheten.
Nu ska den bara blockas och knapparna ska sys i sen är den klar på riktigt.

Jag är hemma och är sjuk idag och tänker nog stanna hemma hela veckan (dvs tacka nej till jobb men jag vet ju hur det brukar bli, det är väldigt svårt att säga nej när det ringer men jag ska försöka så att jag blir frisk någon gång) jag hostar och hostar och mår inte bra alls.

För att ha någonting att göra hostandes framför tv:n så besökte jag den lilla stadens garnaffär idag. (Det var ju stängt i fredags.) Där köpte jag alpacan jag behöver för att göra klart mina Mrs Beetons. Jag var också ute efter sockgarn till födelsedagsstrumpor till min minsta lillebror och visst kom jag till slut hem med fyra nystan raggsocksgarn från Sandnesgarn men tvi vale vad sur och deppad jag blev. Utbudet är verkligen minst sagt uselt (och dyrt) och varje gång jag försöker få igång en pratstund kring garn med ägarinnan får jag de mest mystiska svar. Jag frågade henne om hon hade något tunnare enfärgat strumpgarn. "Nej", sa hon. "Men det här då?" sa jag och pekade på ett strömp och jumper garn också det från Sandnes. "Ja om du stickar med en sytråd så kanske det går", fick jag motvilligt till svar. "Nej men det här är ju ett strumpgarn, det är ju blandat med syntet för att det ska hålla" sa jag.
Då blängde hon bara surt.
Suck!

Nej nu har jag gnällt klart, jag känner mig som en sur hostande gnällkärring.
Jag väntar Yll o Tyll-paket i veckan och det brukar jag ju bli glad av, dessutom har det snart gått 42 magiska dygn sen Meja blev parad och därmed borde man kunna se om det blev några valpar eller inte. Den här gången tror jag faktiskt det, men man kan ju aldrig så noga veta med den där lilla skendräktiga madammen. Förhoppningsvis kommer våran nya kamera att dyka upp i veckan också men korkad som jag är har jag inte förnyat mitt leg på typ tre år så det kommer att dröja tills mannen kommer hem igen innan vi kan hämta ut den.

Nu ska jag gå en liten kissrunda med hundarna och sen ska jag bara slappa med honungsvatten och muddstickning. Livet kunde vara mycket sämre.

6 kommentarer:

maria carlander sa...

Det är svårt att tycka synd om den som verkar ha det rätt skönt under sin förkylning! Men hoppas att du kryar på dig -och att det blir valpar framöver...
Ser med spänning fram emot att få se den färdiga koftan (jisses så snabbt du stickar!), väntar mig stordåd!

Eva i Halmstad sa...

Hål under armarna?
Hoppas verkligen att det blir valpar den här gången.
Vi har en sån garnaffär här i stan också, inget roligt alls, de är tur att de finns internetbutiker.
Krya på dej.
Eva.

Åsa sa...

Vad trist med en sån garnbutik. Har stickat massor av sockar i sandnesgarn och det håller.(sisu) Men strumpor ska ju inte hålla i evighet då får man ju inte sticka nya. Är väldigt nyfiken på koftan. Krya på dej. Åsa

maria carlander sa...

Hej och tack för möss-berömmet!
Jag har kompletterat med en lite utläggning om shortrows i kommentarerna (på möss-inlägget).

Allt gott!

Anonym sa...

Trots förkylning verkar du ta väl hand om dig och njuta av tillvaron som den nu än är ;)
Nyfiken på hur koftan blir i stor storlek ;) Jättebabykofta? ;) Kunde inte låta bli att tänka tanken - den bara FLÖG förbi i min skalle ;) Ha sett EZas babytröja, den som sticka i ett stycke och ser mystiskt ut och viks till kofta sedan... rätstickad... DEN har jag dock sett i vuxenstorlek och häftiga, ja... ;) Men, jag tror INTE jag skulle vilja räkna om just den nej :P
Må så gott... värmländskan Bim, som väntar med spänning på rapport på hur den ser ut och om det blir valpar ;)
Det där med garnbutiken känns igen, ja... hiskeligt irriterande när man frågar efter något och de meddelar det inte finns i lager, nej. Ingen frågar efter det, öhhh. Jag frågar efter det, jö... och sedan meddelar hon att hon inte anser det nödvändigt, kan använda annat garn dubbelt istället... JAG vill INTE göra det, bläää...

Dödergök sa...

Fröken C!Du behöver inte tycka synd om mig, jag är så van vid att vara sjuk att jag försöker strunta i det. det är tråligt att inte kunna jobba bara.
Tack så mycket för din förklaring , jag ska försöka sätta mig in i den där konstruktionen av mössor så småning om. Jag kommer nog att återkomma i ämnet om jag fortfarande inte förstår när snoret har sjunkit undan. ;)

Eva! Jo man måste liksom lämna ett litet hål (dvs hoppa över några maskor både på ärmen och i armhålet) för att det ska gå att foga ihop ärm och kropp när man ska sticka ett rundstickat ok. Annars blir det bara tjorv med stickan.
Jag hoppas också på valpar, magen är lite knölig, snart har det gått 42 dygn och då ska det tydligen synas enligt våran veterinär iaf.

Åsa! Bilder på koftan kommer, jag monterade den igår och jag blev väldigt nöjd, den blev bättre än vad jag trodde först.
Jag förstår inte varför man har en garnaffär när man inte vet någonting om garn och när man tydligen inte är så intresserad heller. Trist.

Bim! Jag kan tala om att koftan inte ser ut som en babykofta utan den är ganska vuxen. :)
Jag antar att det är straffet för att man bor på landet, dåliga garnaffärer alltså. Tur att det finns internet! :)