måndag 4 februari 2008

Spännande promenad och muskat-frågor

Sakta men säkert så...

Mycket spännande saker hände på min eftermiddagspromenad för en stund sen.

Dels stötte jag på mottagaren till min bytesväska (Hej Agneta om du läser det här!) och det var ju superkul. Hon jobbar nämligen i min stad, 50 meter från där jag bor närmare bestämt, det kan man kalla för sammanträffande!

En kort stund efteråt halkade jag till (i min stad sandas det nämligen inte för det har vi inte råd med), tappade kontrollen över Mejas koppel och hon sprang fram till en bitchig borderterrier som bet henne i baken. Ingen större skada skedd (det kom inget blod eller så och Mejas drottninglika självförtroende är inget man rubbar så lätt) men det fick mig återigen att fundera över om det finns några papilloner och terriers som kommer överens. Känner/äger ni några?

När jag nästan var hemma igen träffade jag två söta elever som längtade efter mig och tyckte att jag skulle komma och jobba imorgon. Det var precis vad jag behövde, det har varit lite segt på jobbet på sista tiden. Vi får se om det blir något jobb imorgon (det kan jag ju aldrig riktigt veta) om det blir det ska jag vara världens bästa och gladaste fröken. (Eller nåt.)

Jag har funderat lite mer kring tröjan till systersonen, jag tror att jag vill sticka den i muskat men jag har inte hitta något mönster som jag gillar. Någon som har några erfarenheter?

Först är jag helt fel ute om jag tror att 350 gram ska räcka till en 5-åring?

Jag vill att mönstret ska vara snabbstickat men ändå snyggt. Ett strukturmönster i kombination med slätstickat. Kanske flätor om de inte är för många och för krussidulliga.

Muskat har en stickfasthet på 21 maskor och 28 varv på stickor nummer fyra. Jag tar mycket tacksamt emot alla tips på gratismönster på nätet eller mönster i böcker.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Typ den här skulle kanske kunna funka som någon slags grund? Muskat är trevligt!

Dödergök sa...

Liisa! Tack så mycket! Jag har inte lyckats bemästra sökmotorn på garnstudio än för den där tröjan fick ju inte jag upp alls. :)

Anonym sa...

Om man söker på ett garn och inte får upp så många träffar kan man (oftast) klicka på en länk där det står Visa mönster med samma stickfasthet som muskat (ungefär så) Jag tror att Karisma generellt passar för muskat

antfarm sa...

Snyggt mönster från Liisa!

Den lilla fiskbensmönstrade från Debbie Bliss vi pratat om finns i alla storlekar man kan önska sig. Stickfastheten är 20m x 28v på stickor 4 men före tvätt. Fast efter en snabb beräkning verkar det inte som den ska krympa alls på längden.

antfarm sa...

På bredden mena ja så klart

Thepas sa...

Ja Fabel blir nog fint! det har jag aldrig stickat i förut... Ska gå och klämma och känna så snart jag kan.

Froding sa...

Jag tänkte direkt på Trellis från Knitty.com, men den går bara till 18 mån. Fast garnet lär nog inte räcka. Det krävs 250g till Trellis.

http://www.knitty.com/ISSUEspring05/PATTtrellis.html

Dödergök sa...

Å trellis är ju helt underbar, synd att jag inte har något mindra barn i min närhet att sticka till för oj vad fin den där tröjan är.