onsdag 18 april 2007

Favorit saker

Jag städar och pysslar och pyntar idag. Imorgon kommer en (förhoppningsvis) magisk elsnubbe som ska vifta med sitt magiska elsnubbe-trollspö och vips så ska alla våra elräkningsproblem vara som bortblåsta. Tänk vad mycket roligt man kan köpa för pengarna vi får tillbaks av elbolaget sen när elsnubben har viftat klart ! (Garn garn garn.) Tex kan man gå en loppisrunda och kanske hitta lite nya favoritsaker att duka fram fina elsnubbe-fjäskar-stileben med...
Några av mina absolut käraste ägodelar. Duken är ett riktigt loppisfynd. 10 kronor tror jag att den kostade. Gammla textilier är något som jag har svårt att bara gå förbi när jag är på loppis. Tänk allt jobb som ligger bakom den här hemvävda duken i någon fantastisk kypertvariation på hiskeligt många skaft, kanske är linet till och med hemodlat. Sen ligger den där lortig och bortglömd och kostar löjliga 10 kronor. Snacka om att kvinnors slöjd och hantverk inte är lika mycket värt som mäns.
Skålen har jag drejat själv när jag gick min textilutbildning. Jag skulle gärna dreja mera men man måste ju ha tillgång till en brännugn. Det är väldigt roligt iaf.
Den lilla ljusstaken kommer från min mormor och morfar och jag har ingen aning om vart dom har fått den ifrån. Den har ett japanskttecken (eller kinesiskt men visst är stilen mer japansk?) i botten och jag bara tokälskar den. Den lilla blå kannan kommer från Norge och den är en födelsedagspresent från mina föräldrar för några år sedan. Den är jättefin med vitsippor i men narcisser duger det med.

Stickkorgen är ju så klart också en favoritsak och nu ska den få följa med ut i eftermiddagssolen en sväng minsann.

Inga kommentarer: