onsdag 10 augusti 2011

Lösa ändar

Idag är det en sån där dag när jag vill avsluta lösa ändar. Jag blockar min Gratitude (ravelrylänk) och känner verkligen stor tacksamhet över att jag fick bli en utav de första att sticka det här mönstret.

Den lilla blå koftan har fått knappar och ett bad i Soak (första gången för mig och vet inte om jag ska tycka något, men det lukar gott iaf). Det blev fina orangea knappar istället för röda. Det funkade fin fint det med. Knapparna har jag fått av Lisa i ett byte.





Jag gillar när saker är så små att de får plats att blockas på köksbordet. Det blir mindre hundhår på det viset. (Katthår kan man dock inte göra någonting åt eftersom Marit lägger sig överallt där det är mysigt.)



Jag skrivet mönster till mina Ballerina-sockor samtidigt som jag stickar ett par i svart. Svart är verkligen omöjligt att fota men det blir fint.








Kunde inte låta bli att starta upp en ny sockstickning igår. Äntligen är ju sticklusten tillbaks och då måste man ge vika för den! Tekniken borde kanske kallas avbruten moss-stickning på svenska och jag härmar ogenerat de här finfina sockorna från ravelry. De vita varven stickas i slätstickning och de färgade varven i moss-stickning, man bryter alltså emellan med att vitt varv hela tiden. Snygg effekt tycker jag och roligt. Ska tillsätta lite rött också i sann Ulrika-anda.









5 kommentarer:

Heidi sa...

Vad fint det blir med den avbrutna mosstickningen! Detta måste jag prova!

Unknown sa...

Vad är Soak? Blötläggning, ja, men jag gissar att det är en produkt...

Dödergök sa...

Heidi! Tack så mycket! Visst blir det? Jag blev riktigt biten, tycker att det blir en väldigt snygg effekt.

Ia! Soak är ett slags fintvättmedel till bla stickat och silke och dylikt.

Krickelina sa...

Men det var ju jättesnyggt det där med avbruten mosstickning, måste söka rätt på nåt garn, guuu vad snyggt!

Manduzana stickar sa...

Helt galet snyggt med den avbrutna mosstickningen. Jag kollade in originalet på ravelry och blev sugen på ett par likadana :)