tisdag 16 augusti 2011

Strumpor i avbruten moss-stickning

Mönster; Egentligen finns det inget mönster men jag såg så otroligt snygga sockor på ravelry och jag fick bara lov att sticka likadana. Broken seed stich socks kallar hon sina och i en slarvig översättning skulle det nog heta avbruten moss-stickning på svenska. Jag har aldrig sett den här tekniken förut och jag blev väldigt kär i den. Man stickar alltså moss-stickning med det flerfärgade garnet och bryter emellan med ett rätstickat enfärgat varv mellan varja moss-stickningsvarv. Skitsnyggt faktiskt! Handepandes sockor är stickade från tån och upp men jag stickade mina från mudden och ner. 60 maskor, vriden resår i 8 varv, förstärkt häl i 30 varv, plockade upp 16 maskor på var sida om hälen, ja så lyder receptet ungefär.

Garn; Vitt Regia Silk 50 g och turkosmelerat Fabel ca 30 g. Krispigt!

Stickor; 2,25 mm strumpstickor
































14 kommentarer:

Akhila's Handblog sa...

Som vanligt alldeles underbara!!! Fattar inte hur mycket vackert du far till sa alldeles snabbt - turbo-fingrar?! Dina ballerina sockor star hogt pa min 'to-do-list'. Man maste ju halla drommen levande...

Camilla sa...

Skit snyggt var ordet!

Otaliga projekt sa...

Får snart kalla dig för RacerGöken!
Jädrans i min lilla låda vad det stickas snabbt.
Sarah

Liisa sa...

Yes! Crisp!

Iréne JB sa...

Oj vad många sockor som börjar stå på önskelistan. Får bli att köpa två omgångar strumpstickor :) Garn finns nog hemma.

Maja sa...

Tack kära gök!!!
Måste bara komma in i en garnaffär och köpa enfärgat garn så ska jag nog komma till skott.
Här finns bara flammiga garner;-)
Tack och kram!

maria carlander sa...

skiiitfiiiina! jag blev också kär i handepandes sockar och har planer på en egen variant...

garnlek sa...

Genialt och ursnyggt!

Janette Millbom sa...

Ljuvliga

Malena sa...

Jag har lagt dem som en påminnelse i min ravelry-vill göra lista! Jag tror att de kommer att bli fina i dotterns gulaktiga fabelgarn.

Anki sa...

Rackarns fina sockor hörru!

Katrina sa...

Ojojoj vad snygga dem var! Jag har en trevlig bok. bonniers stora bok om stickning - där de påstår att moss-stickning är det du beskriver med en rät rad emellan. Jag tycker ju också att moss - ja då stickar man det varje rad. Men det är väl olika vart man kollar!
Häftig idé.
Jag har gjort sockar med häl som du har beskrivit någon gång, när man gör hälen sist. Så har jag fått frågan hur man gör, och jag vill ju säga att jag har hittat det hos dig och hitta åt det där mönstret igen. Jag får ta o leta lite. För det var ju inte min idé, det kom ju ifrån dig. Då är det dumt att jag lägger upp precis hur man ska göra, tycker jag!

Anonym sa...

Superhärliga strumpor men om man stickar som du skriver blir ju det mönstrade garnet kvar på vänster sida, det är väl inte meningen man ska klippa av garnet vart annat varv?? för om jag stickar moss och sen ett rätt varv i vitt, hur får jag då tag i färgade garnet nästa varv?? Är jag dum eller???

Anonym sa...

Visst är man knäpp ibland, strumpan ska ju stickas på 4 stickor så det gick inte att få det härliga mönstret på 2 stickor