söndag 28 augusti 2011

Virkad bebisfilt

Mönster; Helt vanliga mormorsrutor, sammanfogade med smygmaskor och med en kant av halvstolpar i vitt. Trogna läsare av den här bloggen vet att jag inte gillar att virka. Det faller sig liksom inte naturligt för mig. Faktum är att jag egentligen bara kan virka mormorsrutor men vad gör det när det är så här snyggt? Den lilla filten består av 54 rutor totalt och jag började virka på den redan i Maj (tack ravelry) men det var först när jag tvingade mig själv till virkdiciplin i början av Augusti som jag fick någon fart på nålen. Jag är så stolt över mig själv över att den blev klar. Här är den bäddad i korgen där släktens ungar sovit i generationer. Mysigt.

Garn; Catania, tre nystan vitt (som jag köpte till i efterhand) och ett nystan vardera av rosa, grönt och turkost som jag fick av Lisa i ett byte förra sommaren. Jag virkade helt enkelt upp allt färgat garn och det räckte ganska precis till 54 rutor (en blev lite vitare än de andra).

Virnål; 3,5 mm Drops bambuvirknål helt okej att virka med även för mig.






























17 kommentarer:

Ulla sa...

Vilken underbar babykorg bäddad i idel handgjorda saker.Verkligen vacker färgsättning.Det blir en fin start för den lilla babyn.
dina "pippiinspirerade sockar" i grått med mönster inspirerar också.Skön söndag.

The Knitwit sa...

Å, så fiiin! :)

Iréne JB sa...

Den blev verkligen jättefin. Där kommer förhoppningsvis bebisen sova gott.

Det växer sa...

Det blev jättefint! Hoppas nu bara att bebisen vill sova där. Mina bebisar har aldrig velat sova någon annanstans än mellan sina föräldrar:-)

Sytt o sånt sa...

LJUVLIG!!

Wivi sa...

Filten är verkligen "babysöt".

Renée sa...

Sjukt snygg!!!

Lev Vackert sa...

Lev Vackert Butiken (www.levvackert.blogspot.com) kommer varje adventshelg i dec anordna stor julmarknad, nu söker vi hantverkare som vill sälja sina alster, boka en helg, några dagar maila vitromantik@gmail.com Det kommer bli en magisk jul hos oss! Missa ej! Det finns en stor camping och ett stort vandrar hem 100 meter från huset så bra övernattningsmöjligheter finns!! KRAM Petra Eriksson o Ingela Broling

Petronella sa...

Inser att jag måste komma igång med mormorsrutevirkandet. Verkligen jättefin filt du har virkat.
Vill passa på att tacka för en härlig blogg som jag följer med stort intresse.

EvaBys sa...

Jättesöt! /Eva

Maritas Maskor sa...

Helt otroligt gulligt Göken!!
Stort beröm till dig som fick den klar, trots att det tog emot!
Nu är väl allt snart klart för bebisen att komma:) ?

Tyg och otyg sa...

Vilken fin bädd! Då fattas bara systerbarnet då. :)

miastick sa...

Otroligt fint! Din syster bör vara mkt tacksam :)

Anette sa...

Väldigt, väldigt fin!

Dödergök sa...

Tack så mycket för alla kommentarer! Jag blir lite extra glad när det handlar om något jag virkat för jag är verkligen inte bra på det. :)

Unknown sa...

För att inte tycka om att virka, så har Du lyckats otroligt bra med din mormorsrutefilt...fantastiskt fiiin är den :-)))

Hälsningar från Eva

Anonym sa...

Hej! Jag tycker filten är ur-fin och jag vill också göra en. Jag undrar ifall den är fodrad med lakanet på nåt sätt, eller ligger de ihopsydda rutorna bara uppe på lakanet?

Kram /Ylva