tisdag 22 december 2009

Inte riktigt jul men nästan

Det är snart jul nu, det liksom känns i luften. Jag har varit hemma hos mamma och syrran och julat lite. Pulsat i snö, legat och frusit under yllefiltar, spelat kort, druckit te med lillebror, tagit mig en gran, druckit glögg och blivit narig om händerna.

Varje år gör jag kransar, alltid till mig själv och mamma ibland till fler. I år var jag ovanligt sent ute men igår kom lusten till mig. Mammas krans blev galen och glad och fin och väldigt hemtrevlig med brysselkål, äpplen, kakformar, pärlor, kanlestänger, knäckformar mm.
Min syster fick en mer sparsmakad krans, bara små vinteräpplen med kryddnejlikor och finstämt guldprickigt band.
Min egen krans blev ett mellanting av de båda men den visar jag inte förns imorgon.

Jag är kär i syrrans julstjärnor, grönt och guld är så vackert tillsammans, särskillt i kombination med rosa hyacinter. Det är hos henne vi ska fira jul i år i nya fina lilla huset. Det kan inte bli annat är julstämning med den snöiga utsikten.


Jag kunde inte låta bli att klä min lilla gran när jag kom hem idag. Nu är det jul på riktigt. Imorgon gör jag min sista pre-jul uppdatering sen blir det tyst här ett par dagar. Men jag är inte riktigt redo att önska er en God Jul än...



6 kommentarer:

Kristina H sa...

Vilka fantastiska kransar, särskilt brysselkarnsen. I love it!

Emmas dagar sa...

Vilka läckra kransar!
Ha en härlig jul!

Susilull sa...

Högsta betyg till "brysselkransen" - den var underbart kreativ och härlig!!
Lagom julig, den kan hänga kvar hela vintern, om inte fåglarna hittar den ;-)

Rut och Signe sa...

Superfina brysselkrans!! Ha en riktigt mysig jul....GOD JUL önskar Marie

Ulrika sa...

Jag vill ha en sån jul som du har. Den verkar så avspänd och skön!

Min är mest en enda röra. :-D

Många många kramar!

Birath sa...

Hej där i julmyset (för det har väl börjat???)! Underbart sätt att använda brysselkål på. Här är det bara jag som äter den så din krans var ett bra tips vad man kan göra med resten.
Själv börjar jag känna av julstämningen ordentligt. Tjejerna och jag har precis klätt granen (Varför hamnar allt pynt på ett ställe när barnen klär?) så nu ska jag fixa mat för att sedan äta godis och mysa resten av dagen!
Ha en härlig jul! Iréne JB