lördag 5 december 2009

Tvåändsstickade barnsockor med krus och fläta

Mönster; En egen variant av grundmodellen från "Tvåändsstickat, vackert, slitstarkt, varmt." Kruset är mitt eget och väldigt enkelt. Jag tycker verkligen om krusstickning i grovt garn, jag gillar den ruffa ytan och de tydliga maskorna. De här sockorna ska bli julklapp till min 9:åriga systerdotter så storleken är därefter. Bilderna är så bra som de kan bli i det här ljusförhållandena men jag hoppas på att få till foton med barnfot i någongång efter jul.

Garn; Rester från lagret, jag vet inte riktigt vad det är tror att det kan vara 3-trådigt svenskullgarn det vita men det röda är loppisfyndat så jag har ingen koll. Ull är det i alla fall.

Stickor; Till det vita garnet använde jag stickor 4 mm och till det röda 3,5 mm.





















8 kommentarer:

frisky frog sa...

Åååå, vilka fina sockor! Är det tomtefar som ska ha dem?

Maritas Maskor sa...

Jättefina sockor! Så glad hon ska bli som får dem i sin julklapp!
Jag är jättesugen på att testa tvåändsstickat.

Sillen stickar sa...

Jag är tokimpad av ditt tvåändstickande! Jag önskade jag kunde, men en dag ska jag ta tag i det. Håller med dig om att bli stressad av för mkt garn i skåpen. Jag jobbar på att sticka undan.
Skön andra advent önskar jag dig!
/Sillen

metamorphosis sa...

Oh, gillade de där polkagrisrandiga bårderna!

Sanna T Sköld sa...

Läckra! Jag provstickar mest just nu framförallt i tvåänds.

HomeRiver sa...

Vilken underbar julsocka!

Moa Maria Dubbelve sa...

det blir en fin mjuk julklapp, jättehärliga sockor!

Susanne sa...

Vilken gosig julklapp! Fnissade lite när jag läste dina kökstankar:) Precis så känner jag också just nu!