lördag 30 maj 2009

Blått blått blått

Mogonen tillbrigades under äppelträdet, med mango/jordgubbssmothie och nya Lantliv.
Ni som har tidningen har säkert sett det här uppslaget.
Ni som har läst den här bloggen ett tag vet att jag är galen i porslin. Det är så illa att jag måste ha ett hus snart för att få köpa mer porslin. På riktigt. Naturligtvis blev jag väldigt sugen på en loppisrunda efter att ha läst den här artikeln. (Eller snarare efter att jag tittat på bilderna.)

Döm om min förvåning när jag lyckades springa på två utav tallrikarna som var med i tidningen.
Underbara Medicinalranka av Stig Lindberg. För 4 kronor. Det luktar början på en ny samling lång väg.

Den andra kändistallriken var en Tokio från Gefle, någon kännare får gärna tala om hur gammal den är. (Mhä det är ju bara att gooooooogla!) Också 4 kronor, de här skulle jag också verkligen kunna tänka mig att ha fler av. Mannen är väldigt svag för blå/vitt porslin så han säger nog ingenting om ytterligare en samling.



Den här kopen är också början på en samling, den har jag fått av mormor och den är ensam och underbar och engelsk.



Den här kompisen stod utan fat och längtade hem till mig och för 8 kronor kändes det som jordens finaste fynd. Väl hemma gick örat av när jag diskade den (lika bra att det hände då och inte när någon hällt upp skållhett kaffe i den). Jag har tejpat fast bitarna nu för att de inte ska komma bort. Nu till den stora frågan, vilket lim är bäst till porslin? Någon som vet?



Roligast i dag var den här underbart fina lilla skålen från Höganäs. Den är riktigt mörktblå som på de högra bilderna. När man vänder på den står det " Tillverkad för ab felix" Jäklar vad jag går igång på sånt! (Nu kännde jag mig som Ernst, Huga!)
Tänka sig att lite blå porslinsshopping piggade upp mig, den som äger mest porslin när den dör vinner vet ni väl!





11 kommentarer:

Anita sa...

Det finns väl fler kategorier i tävlingen vem som har mest när man dör?! Jag ställer upp i garn o tyg kategorierna! Man blir så glad av Din Blogg!! Heja!

annas alster sa...

Porslin är addictive, håller med om att det börjar bli trångt i skåpen. Vilka underbara fynd! Shoppar du på tulavippan nån gång?

Agata sa...

Vackra fynd! Du har såg god smak! Medicinalranka av Stig L har jag samlat på i 15 år och har precis traderat hem tre koppar utan öra. Passar utmärkt på frukostbordet.

ANNEPÅLANDET sa...

Der har du virkelig gjort noen gode kjøp! Her i Norge vet de å ta seg betalt for sånne ting, og for tallerkene måtte jeg sikkert betalt det ti-dobbelte - eller mye mer. Jeg har en stor stabel ulike blå-hvite tallerkener av alle slag - men man får aldri for mange! Tror jeg må ta meg en tur til Sverige på loppis!

Ulrika sa...

Jag älskar också gammalt porslin, speciellt blått och vitt. Det är oerhört vackert!

Heldri sa...

Just blått och vitt porslin är så smärtsamt vackert! Precis som du saknar jag det där huset med all mirakulösa plats att förvara porsling på...

Annika sa...

Jääättefina fynd! Blå/vitt porslin är verkligen något särskilt. Medicinalrankan har jag faktiskt aldrig sett, fastän jag också är väldigt förtjust i porslin - roligt att se! /Annika

tant Maria sa...

Härligt, höganässkålen - fantastiskt snygg!

Dödergök sa...

Vad kul med så mycket porslinskommentarer!

Anita! Vad roligt att höra, tack så mycket!
Annas Alster! Nej jag bor lite för långt bort från tulavippan men jag och mannen har planeret en tripp dit i sommar. Porslin kommer att vara en utav sakerna jag ska leta efter.

Agata! Jag tänkte på dig när jag hittade den här tallriken, vet att du samlar. Jag blir extra glad när du säger att jag har bra smak för jag gillar ju din jättemycket också! :)


Anne på landet! Jag tror att allt är dyrare i Norge, men de här tallrikarna hade kostat mycket med i en antikaffär i tex stockholm än vad det gör här på loppis på landet.

Ulrika! Ja visst är det någonting specielt med det blå/vita?!
Jag gillar ju vitt med guldkant väldigt mycket och visst 50-talsporslin också men mannen är helt såld på blå/vitt!

Heldri! Det är dags för det där huset snart. Med stort vitrinskåp och plats för alla vackra tallrikar! :)

Annika! Ja har bara sett medicinalrankan på bild förut och jag älskar mönstret så jag blev så glad av att hitta en tallrik.

tant Maria! Ja visst är den skitsnygg, nu ska jag hålla ögonen öppna efter flera.

Kristina sa...

Aj,aj,aj! Jag har också en samling blåvitt porslin! Jag älskar det! Jag hade tänkt att göra en tallriksvägg i mitt uterum, men det har inte blivit verklighet ännu!

metamorphosis sa...

Åh, blå/vitt porslin är vackert!
Blev ju väldigt sugen på en ordentlig loppisrunda nu när jag läste om dina fynd...