lördag 7 juni 2008

Cirkelkofta

Mönster; Elizabeth Zimmermanns Pi-shawl fast som kofta. Jag har stickat ärmarna i påfågelsmönster och själva koftan i slätstickning och "gull-pattern" (samma mönster som det är på EZ:s februaribäbiströja). Jag har avslutat koftan med att sticka på en rätstickad kant och jag avslutade även ärmarna med några varv rätstickning för att de inte skulle rulla sig. Jag har just invigt koftan på en sen hundpromenad och den är väldigt mysig och praktisk. Jag har länge vela sticka en cirkelsjal för att det verkar så roligt men jag känner inte att jag skulle använda en sådan. Men med ärmar däremot känns det mycket lättburen och trevlig på alla sätt och vis, både som kofta och mer som sjal. Det blir absolut fler cirkelkoftor i farmtiden.

Garn; 2 härvor 2-trådigt ullgarn från Ullcentrum i färgen svart-grå-lila köpt på Garnhärvans vårrea och rester av Kauni lace till ärmarna.

Stickor; Jag använde 4 mm stickor till kroppen, först strumpstickor och sedan rundsticka, ärmarna stickade jag på rundsticka 3,5 mm.





27 kommentarer:

Vida sa...

Vilken fin kofta! Den har du verkligen lyckats med... ser fram emot att se flera kreationer..

Anonym sa...

Supersnygg! Vad snyggt med bara halvlånga och vida ärmar. Ser "somrig" ut :-)

Agata sa...

Jättesnygg! Och jag håller med om ärmarna som ju gör den lite mer praktisk.

Jag gillar verkligen ryggens mönster!

Byian sa...

Oj vad snygg, den passar dig perfekt. Nu har jag bestämt mig, har ska stickas cirkelkofta!

Anonym sa...

Urkigt läcker!!! ;)
Och det där med att försöka göra om en rund sjal till en tröja är en kul grej. Dock lite problem, ser jag framför mig i allafall, med att veta VAR man ska lägga in det där med öppning för kommande ärmar... Ja, sjalen ska ju spännas ut lite också då sedan... man vill ju inte ha armarna på skulderbladen, ungefär... eller att ärmarna börjar nere på armbågarna... de ska bara börja där de ska ;) Du verkar ha hittat rätta sättet!!! och stället ;)
Må så grankott... och den där kan du verkligen vara stolt över!!!

Anonym sa...

Jättefin! Både garn och mönster kommer till sin rätt.

Thepas sa...

Koftan är superfin, och du också. Du passar fint i ögonbrynslån lugg.

Linda sa...

Vilken vacker kofta du har gjort. Själv är jag inte jättefan av cirkelsjalar, men så här kommer den ju helt till sin rätt. Jag blir helt impad av din kreativitet och påhittighet =).

Strul med blogger är verkligen dagens i-landsproblem.. Men jag VET hur irriterande det är när det inte funkar. För mig har det inte strulat nu, men ibland kan jag hålla på att fixa bilder och text i evigheter känns det som, innan jag får de som jag vill..

Åsa sa...

Vilket mästerverk!!! Du är så otroligt snygg i koftan.

Anonym sa...

Dundersnygg!! Verkligen läcker!

Anonym sa...

Åhhh hhh! Va fin! *stum av beundran* Sträck stolt på dig!

görel sa...

Jag är verkligen imponerad av din kreativitet OCH produktivitet! Det här blev en mycket snygg kofta, och OM du skulle göra en beskrivning och lägga ut till försäljning skulle jag definitivt köpa den.

Anonym sa...

Såååå snygg !! Vad duktig du är.den ska du vara stolt över !!

Anonym sa...

Så läcker den blev! Den har du verkligen lyckats med och måste vara otroligt stolt över. Visst är det kul när det blir så som man ville! :-)

Tvärslå sa...

Jag trodde först att det skulle kunna se ut som en pricktavla eftersom det är en cirkel men det gör det ju inte alls, den är ju jättefin.

Carina sa...

Skitläcker!!!

Susilull sa...

Den blev ju jättefräck! Jag har följt ditt cirkelkofteprojekt med spänning!

Anonym sa...

Otroligt fin kofta du har stickat. Jag blir såå inspirerad av dina stickprojekt och att du vågar freebasa med mönster - fantastiskt!
Tack för att du delar med dig.
mvh Cilla

Knyppeltanten sa...

Koftan är helt underbar, du är så duktig.

Nettan sa...

Den är bara så skitsnygg.... Härligt att se dina stickningar.

LenaL sa...

Helt fantastiskt! Ja, det finns inte mycket som inte redans sagts om din cirkelkofta, men å andra sidan är det lika bra, för jag är stum av beundran!

Silketoppen är urläcker också. Har inte varit inne här på några dagar, och oj vad du hunnit med sen sist!

Ha det så gott i sommarvärmen!

Efwa - Medea sa...

Koftan är så otroligt vacker! Formen är perfekt.
Du är såå härligt inspirerande.

Buddas kryp in sa...

Du är SÅÅÅÅÅ Duktig....
Jag ser fram emot att få köpa din mönsterbok någon dag :-)

Sååå vacker!!!!!!!!!!!


Kramizz Kattis

Dödergök sa...

Tack! Jag blir så glad av alla fina kommentarer. Ni är så gulliga, jag gillar verkligen min kofta och det kan tänkas att det dyker upp ett mönster så småning om, vem vet. ;)

Anonym sa...

Din cirkelkofta blev verkligen urläcker, och jag blev ursugen på att bli en riktig härmis och göra en likande ;-) Måste dock bara göra klart det jag håller på med först.

Det där med mönster lät väldigt lockande, håller tummarna för att det blir verklighet!

Passar på att berömma dig för din härliga blogg, har följt den länge utan att ge mig tillkänna, men nu kunde jag inte motstå att skriva lite.

Ha det så bra i sommarvärmen!

Anonym sa...

Guuuu, så häftig. Jag blir riktigt imponerad och inspirerad av allt du får ur händerna!

Pysselmaja sa...

Hejsan!
Hittade din kofta när jag googlade på cirkelkofta,(eftersom jag själv gör en nu, fast jag virkar den)Den är jättesnygg, din kofta, själv har jag inte kommit så långt men grunnar på hur jag ska få till det där med ärmarna.