söndag 13 april 2008

Monstersjalen

Mönster: Monstersjalen, eller sjal med hålmönster från Garnstudio. Jag har inte följt mönstret exakt helt enkelt för att det är något fel med det. Jag orkade inte räkna ut felen utan jag improviserade lite tills jag fick rätt antal maskor igen. Mönstret är ganska rörigt skrivet men tar man det bara i tur och ordning så funkar det (om man bortser från felen då). Jag gillar verkligen början på sjalen, den börjar med en liten rätstickad trekant och det ser så snyggt ut, synd nog syns det inte på bilderna. Det inledande rutmönstret, ljusgrått på min sjal, är också väldigt snyggt, jag skulle kunna tänka mig att sticka en hel sjal i det. Egentligen gillar jag hela sjalen väldigt mycket men jag tappade tålamodet en smula när det var fel på flera ställen. Den avslutande vågiga bården är också mycket tjusig och jag tycker att den gör sig väldigt bra i flera färger. Som man ser på bilderna är sjalen galet stor, jag har inte mätt den men som lite vägledning kan jag säga att jag är ca 163 lång och den når mig en bra bit ner på vaderna. Så här i efterhand känns det nästan lite overkligt att jag rodde det här projektet i land, på slutet var det över 700 maskor på ett varv, men jag är väldigt stolt över mig själv och jag tror och hoppas att vännen L kommer att bli väldigt glad över sin födelsedagspresent.

Garn: Kauni lace i 6 färger, ljusgrå, mörkgrå, rosa, vit, ljusoliv och mörk oliv. Sjalen väger 214 g och den är otroligt prisvärd eftersom varje nystan bara kostar 25 kr och de väger 50 g. Garnet är lagomt mjukt och väldigt varmt, det känns rustikt på något vis.

Stickor: En alldeles för kort rundsticka 3 mm.

Jag tackar KD för inspirationen!




20 kommentarer:

Åsa sa...

Den är så otroligt vacker!

desiree sa...

Wow, vad härlig den blev!

Pärlmudden sa...

Den blev helt makalöst underbar!
Kram Pärlmudden

Agneta sa...

Den blev underbar

Anonym sa...

Jättesnygg!

Byian sa...

Mästerstycke. Mycket imponerad av maskantalet...

Anonym sa...

Den är hur fin som helst! Gillar verkligen de dova färgerna. Jag tror nog födelsedagsbarnet kommer älska den.

maria carlander sa...

den där sjalen är helt galen! ;>)

Emmas dagar sa...

Läcker!

Eva i Halmstad sa...

Vilken härlig sjal du gjort.
Tass hälsar.
Eva.

Heldri sa...

Jisses! Den är ju helt enorm. Vilket arbete du lagt ner, och visst är det irreterande när det är fel i mönster.

emma sa...

Shit pomfritt!! - eftersom alla andra gör det måste hon bara gilla den :)

Anonym sa...

Wow, den blev verkligen stor. Kunde man ju inte ana med tanke på att Kauni Lace är tunnare än orginalgarnet. Men du skall vara supernöjd med den för den blev väldigt vacker. Din färgsättning är också väldigt lyckad. Grattis!

Sillen stickar sa...

Det ser ut som du är redo för take off! Jag är mkt imponerad. Å jag tror jag ska börja på några nya projekt.
Hoppas du mår bättre.
Glad vår!
Önskar Cilla

Clara sa...

Så fin den blev! Och stor... din vän måste ju blir glad över en sån snygg sjal. Färgerna passar verkligen bra.

Katarina sa...

Sjalen blev helt underbar. Tänk att få krypa in i den i soffhörnan....

Dödergök sa...

Tack så mycket för alla fina kommentarer. Vi får se imorgon vad vännen L tycker.

Lillan sa...

Hejhej, surfade runt på stickbloggar och hittade hit! Vilken fantastisk sjal och jättefin sida du har :)

doktoranden sa...

Tänk att det där mönstret från Garnstudio (som inte ser så mycket ut för världen) kan bli en sån underbart härlig och vacker sjal! Ursnyggt färgval!

WHO KILLED MARILYN sa...

Hej hej hej..Fan vad duktig du e hörru du.Fast det visste du väl redan om!! :) Ha en trevlig helg.

Skål!