måndag 28 april 2008

Vårt dagliga bröd giv oss idag...


Var det någon mer än jag som såg på Niklas Mat och blev lite småkär i surdegsbloggaren? Om ni är det minsta lilla intresserade av bröd så måste ni kolla in hans blogg. En stor källa till inspiration. Jag har provbakat ett av hans vetesurdegsbröd och det blev helt fantastiskt, det var nästan så att det kom en tår ur ögat på både mig och mannen när vi åt det. Nu ska inte det här inlägget handla om det brödet, nej det här inlägget ska handla om det godaste brödet hittills. Det är nämligen så jag kallar det och jag tänker nu dela med mig av det mycket knapphändiga receptet.

Det Godaste brödet hittills

Du behöver; en skvätt gammal fil i en liter förpackning

vatten

ca 20 g jäst

1 msk salt

1 msk honung

ca 1 msk olja från en burk med soltorkade tomater i olja

ca 2/3 av en stor burk med keso

ca 1 msk torkad oregano

1/2 dl rostade men inte saltade pumpakärnor

1/2 dl linfrö

vetemjöl special

Gör så här; ta din skvätt med halvgammal fil och fyll upp den med kallt vatten så att du har ca 9 dl vätska. Rör ut jäst, salt och honung i en stor degbunke, häll på filblandningen och rör om. Tillsätt alla andra ingredienser utom mjölet under omrörning. Arbeta långsamt in lite mjöl åt gången tills du har en ganska lös men smidig deg. Låt degen jäsa på en lugn plats under bakduk i minst 2 1/2 timme gärna mer min deg fick jäsa i 4 timmar.

Arbeta degen på rikligt mjölat bakbord, degen kommer att kännas kladdig. Forma två runda bröd och låt dem jäsa i ca 30 min.

Sätt på ugnen på fullt ös så länge, när det är dags att grädda bröden (bägge får plats på samma plåt) sänker du värmen till 250 grader efter 15 minuter sänker du värmen till 200 grader, grädda i 30 minuter till. Brödet ska så klart stå långt ner i ugnen.

Ta ut bröden och linda in dem i handdukar. Brödet måste kallna helt innan du skär i det.

Men sen har du den godaste smörgåsen hittills med inbyggd ost och allt!

5 kommentarer:

Tvärslå sa...

Ja du det där såg betydligt godare ut än min nuffinsmiss som blev som en enda stor muffinskaka.
Får nog ta och testa det där brödet endera dagen.

lillstrumpa sa...

Åh vad härligt brödet ser ut, med vackra handdukar och allt! Jag måste nog ta och våga mig på det där med surdeg snart.
Fantastiskt bloggtips förresten. Jag såg inte tv-inlägget men jag blir ju lite småkär bara av att kika i bloggen :)

teresa sa...

Jag är lika "korkad" som du skrev hos Åsa, för jag anade inget o stickade på majsockan o den blir minimini. Å ändå har jag bytt garn en gång och stickat om... Jag tycker ju att sockor ska sitta lite korvigt pösigt, inte slim fit. Trist, vet inte om jag har lust att börja om en tredje gång..

Nettan sa...

Åh vilket härligt bröd. Här är man inne på din blogg och kollar nästan varje dag och så är du min hemlis. Det anade jag aldrig. Och jag som sett det där röda garnet till din hemlis innan och tänkt åh tänk och ha henne som hemlis och så har jag ju tittat på dina halvvantar och tänkt samma sak. Tänk om man kunde få dom. Och det fick jag Jippie. Det har varit väldigt roligt att få hemliga paket från dig ska du veta. Och godiset har varit så gott. Ah det här var verkligen en överraskning jag är helt mållös. Ska leta upp kameran och fota mitt paket och så ska jag duka med dom fina servetterna till middagen. Tack Dödergök

Dödergök sa...

Tvärslå! Muffinskaka låter nog roligare än vad det var. Våga prova mitt bröd, det är verkligen jättegott!

Lillstrumpa! Ja prova surdeg det är lättare och godare än vad man tror.

Teresa! Jag tror att jag stickar den som en barnsocka, annars borde man nog ha riktigt tjockt sockgarn och stickor nr 3 1/2 för att den ska passa mig iaf. Men Åsa har ju redan bevisat att den passar åttaåringar så det blir nog en sån strumpa.

Nettan! Varsågod! Det är superkul att du gillar min blogg och att du tyckte om mina paket!