lördag 5 april 2008

Obligatorisk stick-update

Jag har alldels för mycket att tänka på för tillfället och jag känner mig allmänt nere, därför stickar jag som besatt. Min vanliga meducin mot deppighet är ju att gå många långa promenader och att vara utomhus så mycket som det bara går men eftersom jag varit mer eller mindre sängliggande hela veckan så funkar det ju inte. Aprilsockorna är perfekta för att skingra snurriga tankar men det funkade inte att sticka på dem när jag hade feber för det fick jag minsann repa upp i efterhand. Mönstret är roligt, garnet är som en dröm (Lornas Lace's, "bittersweet") och jag stickar med nya strumpstickor i vaxad bok köpta på hemslöjden i Falun. Nu funderar jag bara över om jag ska sticka en mönsterrapport till på benet, som det står att man ska göra, eller om jag ska nöja mig så här. Tål att tänka på.
Är det inte typiskt stick-bloggigt att visa såna här bilder? En knölig spetssjal på bucklig rundsticka. Humor. Jag fortsätter att vara lika kär i Laminaria, jag är inne i övergångsdiagrammet nu, ska bli spännade att se hur den utvecklas.
Alpacakoftan är min tv-stickning, jag är inne på tredje nystanet nu och jag börjar så smått fundera på alternativa ok-lösningar. Bara för att vara jobbig och svår och för att jag vill montera så lite som möjligt. (Jag kan inte komma ihåg senast jag stickade delar som jag sydde ihop sen, rundstickan har tagit över mitt liv.)
Min Soft Silk raglan växer den med. Men snälla nån hur den ser ut! Svart silke och vita katter som vill sitta i knät är ingen superkombo. Hoppas att jag kan få bort allt hår sen, men å andra sidan ska jag någonsin ha den på mig kommer den ju vara lika hårig igen på ett par minuter. Hur brukar ni andra djurägare gör med era stickningar? Kanske städar ni oftare helt enkelt.... ;) Eller så har ni inte ett helt minizoo hemma.

13 kommentarer:

Agata sa...

Åh, Dödergök!
Du är så kreativ och ihärdig. Jag är grönt avundsjuk på din enorma produktion och på dina välvalda garner och mönster och egna lösningar.

Tänkte bara att du skulle få veta det.

maria carlander sa...

huga så mycket snyggt du har på gång. Du kan få flytta in hos mig. Jag kan anställa dig.

;)

Grönt är så vackert, och jag kan inte låta bli att beunbdra någon som har mer än en tröja på gång samtidigt... Den ofantligt fina tröjan du stickar i softsilk, har du hittat på mönstret själv eller hittat det nån annanstans?

Anonym sa...

Haha...minizoo har jag inte..men en hel kattkoloni! Jag har nio st...varav några långhåriga..och den mest "mammagrisiga" tränger sig ner i knät på stickningen! Jag har en del katthår instickat i mina alster...:-)...men jag har inte hjärta att knuffa bort dem.

Anonym sa...

Ehhh, ang det sista... lider INTE av städmani, noppp. Givit upp liksom... Och just nu BÅDE katt och hund som fäller!!! Ligger i drivor även om man nyss dragit över med mikrotrasa - torr längre ludd - eller dammsugit... Kan dock meddela att dammsugaren är sämre sätt än det första... Men, när man är klar med bottenvåningen är det lika illa igen, suck... och man nyser och det klia i halsen och man måste snyta sig hela tiden, suck.. borde INTE ha pälsdjur kanske? Men, kan man leva utan dem???
Livet är alltså fullt med djurhår ;)
Må så grankott... ngn som avskyr väderleken, grått, blåsigt och regn, bläääääääääää...

Anonym sa...

Jag har två katter som båda vill ligga i knät när jag stickar. Så jag har rätt mycket katthår instickat jag med. :-)

Linda sa...

Jag brukar tänka: instickat katthår värmer bra alternativt ger en intressant melerad effekt. För varför ska man städa oftare, det tar ju onödig tid från stickningen! :)

Anonym sa...

Åhh, vilka snygga strumpor!

Jag har kattreger: inte en enda katt vi mina stickningar, inga stickningar i soffan (där allt katthår är). Faktuma är att jag har speciella hemmakläder, så att jag inte har en hel kattpäls på de kläder jag är ute bland folk i :-)

(Annars är det gamla knepet: fukta insidan av en handflata och dra mot kläderna så lossnar djurhåren, bara att skölja handen mellanåt).

Nu ska jag titta in hos Gökungarna :-) Piper de?

Åsa sa...

Vad fina sockarna blir i LLgarnet. Flätorna syns jättetydligt. Jag tycker att det gick hur bra som helst att avsluta skaftet efter 2 rapporter då dom små flätorna avslutas helt där.

Anonym sa...

Vilka HÄRLIGA sockor! Rena färgterapin.

Kamilla sa...

Aprilsockarna ser underbara ut, själv så kommer jag att bli tvungen att repa upp mina eftersom jag och stickfasthet inte är goda vänner.

Dödergök sa...

Agata! Å tack så mycket för de värmande orden. Jag behövde höra dem ska du veta! Tack.

Fröken C! Tack! Jag har räknat ut maskantal och tänkt ut modellen själv, men jag har inspirerats av en tubtopp i boken Fitted Knits, jag har tagit spetsmönstret från den.

Catarina!Oj nio katter! Vad skönt att höra att jag inte är ensam.

Bim H-D! Ja nu är det ju den tiden då vinterpälsar fälls, sen blir det ju lite bättre. Man får tänka på det och på hur mycket man älskar dem. :)

Mc- chick! Frågan är om man skulle välja färg på garnet efter färgen på katten?! ;)

Linda! haha Bra sätt att tänka på, det tror jag att jag ska sno rakt av.

Ulricha! Mina stickningar brukar klara sig rätt bra från hund och katthår men det här silket bara sög åt sig, får väl rolla som en tok när tröjan är klar.
Jo du gökungarna piper nu har de börjat låta lite mer som hundar också.

Åsa! Ja jag blev faktiskt förvånad över hur fint och tydligt det blev, jag är helt kär i garnet. jag gjorde som du, avslutade skaftet efter 2 rapporter och det gick ju hur bra som hellst, tack för att du avgjorde mitt beslut! :)

Ming Ching! Ja och garnet är ännu härligare i verkligheten.

Kamilla! Vad tråkigt! Dina sockor såg ju så fina ut på bilden.

tanja sa...

Tack för den uppdateringen, vilken inspirationskick jag fick! Dina färgval är som alltid klockrena!

Britt-Marie sa...

Jag får alltid en lättare deppighet efter en förkylning och som du säger promenader gör susen men ibland kan man inte det heller.

Lillen växer och frodas jag hoppas verkligen ögonen funkar, det är ju svårt att veta men han borde ha öppnat dem nu. Ring veterinären så behöver du inte oroa dig.

Dina stickningar är som vanligt alltid intressanta och snygga. Tomtarna jag fick av dig får snart komma till sitt hem i mitt arbetsrum, hästen likaså. Viktigt att de följer med och håller ordning på mig.

Försök ringa och pussa på dem riktigt mycket från mig.